INTOLERANCE


Detta är inte vad du tror : Detta är den släta
tarmkanalen hos en glutenintolerant person.
Det säjer ju sej självt att den tarmväggen
är värdelös på att suga upp näring!


Vad glad jag blev! Här har jag trott att jag haft cancer, eller nåt ännu värre - vad det nu kan vara, och så visar det sej att jag är GLUTENINTOLERANT!
Igår kom jag hem från smultronstället i skogen, och fann resultatet av den voluminösa provtagning jag gjorde för några veckor sedan på min vårdcentral. Jag öppnade kuvertet med stadiga fingrar, eftersom jag visste att de hade ringt personligen om analysen visade på tunga saker som cancer, eller nått ännu värre....
Inte oväntat jobbar min lever allt vad den kan för att ge mej ett drägligt, och värdigt, liv, trots att all den alkohol som jag häller i mej borde ge den en rejäl utmaning varje vecka...va vad sa jag? Nej,inte VARJE vecka väl? Jo, kanske. Men....nä? Jag bara frågar: VEM RÄKNAR?
Und so weiter:
Proverna visade att jag utan samvetskval kan hälla upp den kylda rosén till kvällarnas mysstunder på uteplatsen. Heja levern, heja! Kämpa på, du ska hålla ett tag till!
Korrelationen mellan min vikt och min längd stämmer inte heller, jag borde väga WAY LESS! Faktum är att jag borde väga så mycket mindre än jag gör, att jag misstänker att om jag verkligen tappar alla dessa kilon som överflödigt härbärgerar min kropp, så kommer jag att försvinna i en rökpuff - POFF ! Borta.
Men nu kanske det finns en lösning inom räckhåll på hela min hälsoproblematik: Glutenfri mat!
Nej, det var inte det som provsvaren visade. Det fick jag klura ut själv, med lite hjälp från Pappan, Pippin och Timmermannens Son och en ametist som känner mej väl.

Vad provsvaren visade, var att antalet vita blodkroppar är för lågt. Vita blodkroppar slåss mot bakterier och virus och andra -lika oinbjudna som välkomna - kroppsgäster som amöbor(dysenteri)svamp(mag-tarmkanalen) och det kan på sätt och vis förklara den infektionskänslighet som gett mej ett skitliv rent ut sagt, de senaste åren!
70 % sjukfrånvaro på senaste jobbet, och det säjer sej självt att jag fick sparken.
Vintrarna är värst,med den ena förkylningen som hoppar i en obruten kedja till den andra, och gör mej trött, håglös och självmordsbenägen. Men nu kanske det finns bot!
Med hjälp från ovan guidades jag via olika sidor på nätet till en kliniskt torr och redovisande sida som beskrev symptomen vid glutenintolerans.

Jag blev så lättad att jag började gråta.

För där stod det precis hur jag mådde! Hur många års näringsbrist kan ge upphov till extrem trötthet och depressionliknande håglöshet! För att inte TALA om hur väl de beskrev min mage och tarm; jag ska inte gå in på varken konsistens eller periodicitet, eller den oberäknelighet och varitaion som ständigt fått mej att först lokalisera toaletten i en lokal, innan jag kunnat slappna av, och som jag utan framgång behandlat som IBS - Irritable Bowel Syndrom!
Nu vet jag! Det är allt gluten som jag, helt ovetandes om dess katastrofala verkningarna på min organsim, satt i mej under årens lopp! Jag vet, jag kan inte sluta med utropstecknen, men det är för att jag är så GLAD, och känner en sån LÄTTNAD!
Hurra!
Uppkomsten av glutenöverkänslighet kan, som i många andra fall, ha sitt upphov en - i övrigt - harmlös virusinfektion, som fått kroppen att sänka garden och därmed kunnat bana väg för andra - farligare - förövare. Men man vet inte riktigt. Jag skiter i vilket, I am saved! Halleluja! Praise the Lord, and all that jazz.
Varenda gång jag ätit pasta, varenda gång jag ätit müsli, pizza, hälsosamt grovt RÅGbröd eller kexchoklad har jag BIDRAGIT till min egen sjukdom! Det låter som en fantasysaga om en genmanipulerad parasit som väl installerad i kroppen låter dej, omedvetet, göra jobbet som förstör din egen kropp! Ingen kunde kommit på nåt mer utstuderat om de så brainstormat i grupp i veckor!
Så vad gör jag nu?
Jag börjar äta glutenfritt. Så enkelt är det. De dystra prognoser som säjer att komplikationen är ett livslångt handikapp bekymrar mej inte. Jag lider redan av flera livslånga hälsoproblem och har lärt mej att leva med det. Det är, för att tala med mödrarna till de som skjutits ombord på de olika fartygen som ingår i aktionen "Ship to Gaza", en loppspott i Nilen. Det som är så otroligt glädjande är att det faktiskt finns BOT! Det FINNS en lösning. Det VAR inte så att jag överreagade på sockret i vit pasta, jag överreagerade på durumvetet!
VETE RÅG KORN
heter förövarna. Helt oskyldiga livsmedel som dagligen bidrar till miljarders människors primära matintag och överlevnad. Mais pour MOI - la mort. Nej, inte döden ,men i förlängningen en tillvaro utan glädje (p g a depressionen orsakad av näringsbrist) och ork.
Nu ska jag genast, trots min senaste infektion (IGEN!!!) gå ner till den glutenfria avdelningen på min lokala ica, och där skåda mitt nya liv.
Hoppfulla prognoser när man väl börjat äta rätt, är att tarmluddet, detta ludd utan vilket man inte kan leva, börjar återbildas på bara några veckor! Och effekterna låter tydligen inte vänta på sej! Mer ork, större glädje och en tarm som uppför sej normalt :)))
DET ser jag fram emot!

Ett NORMALT tarmludd - kolla skillnaden mot ovan!





1 kommentar:

Josefina sa...

Wohoo!!! Lycka till, mor :) Nu ska du se att ett helt nytt liv väntar på dig!