TOAST SKAGEN

Skagen över dagen - en tur i sand

Sympatiska stränder på Danmarks nordspets för där kan man
ta med sej bilen ner till vattnet!


Torsdagen gick i resans tecken.Skagen-över-dagen började i arla morgonväkten med uppstigning i Finnekumlasjöns utmarker halv sex,tvagning av diverse ansikten - en del av dom ryska! - i sjöns vatten och avfärd mot den Stora Staden och färjan mot väst vid pass halv sju.
Lite senare än beräknat varför bilens farthållare naglades fast vid 140 km/tim,och ledde till att vi var framme vid incheckningen på minuten halv åtta!
Sen färd över djupa vatten,frukost bland skrikande småbarn och stressade föräldrar och STORA inköp i fartygets bod.Bland annat inhandlades krämer för pengar ur den STORA plånboken ,krämer som lovade lyft,uppstramning och enorm fuktning!
Vi lär få se det på ett ansikte nära mej!
För övrigt uneventful och vi nådde Danmarks östra strand utan tillbud eller tillmälen.
Trafiken norrut mot Skagen var sightseeing-vänlig nog för vår ryska gäst som tagit sej hit till välfärdsproblemens förlovade land för att studera en termin.
Detta möjliggjort tack vare dotterns begåvade sätt att lära ryssar prata svenska där borta i Ural :D
Även om vår medföljande ryska var av den tysta, lite grubblande typen, kunde jag av hennes plötsliga utbristande i diverse gapskratt förstå, att HON förstod OSS!
Ytterligare ett sympatiskt attribut för denna vår utländska gäst var hennes faiblesse för True Blood,och då förstår varje läsare med minst en hjärncell,att hos mej var hon hemma i alla fall!
Rakt upp i Grenen ställdes färden och medan döttrarna vallade den medhavda gästen längs Grenens strand satt mor på Skagenmuseets terass och blickade ut mot de två haven och sippade kallt vitt vatten med is och en apelsinskiva i.

Passande nog hette restaurangen DE2HAVE och hade ett mycket sympatiskt sätt att leverera notan på,även om notan i sej själv saknade alla sympatiska drag.....
Rundtur i Skagen vidtog med sedvanligt betittande av etablerade sevärdheter såsom gågatan kantad av de typiskt gula husen,och de internationellt kända sjöbodarna i hamnen.
Wienerbröd inköptes och sen åkte vi till en vacker,men blåsig strand, så det blev till att retirera till p-platsen och koka kaffe och äta medhavt kaffebröd.
Den igensandade kyrkan som är ett måste vid varje Skagenbesök,valdes bort till förmån för en timmes vandring på de mäktiga sanddynerna vi Råbjerg Mile.
Då passade yngsta dottern och jag på att sova stundis i bilen medan den ryska gästen vallades av äldsta dottern över den av FN k-märkta sandhögen.
Besöket avslutades med en roadtrip ner till stranden och havet där bilen fick lufta sina vingar och köra slingerkrokigt på stranden.Som kan ses på bilden ovan.
3 vackra flickor på stranden
Därefter vidtog hemresan.Bilens nos inställdes mot Fredrikshavn och färjeläget där och med god marginal kunde vi checka in och köra ombord.
Sen inställde sej den STORA TRÖTTHETEN och vi hängde håglöst över ett bord och försökte hålla oss vakna genom att mor berättade alltför mycket om saker som döttrarna inte ville att NÅGON utanför familjen skulle känna till om henne.
Tough shit.
Göteborg nåddes utan incidenter och de tre vackra - men TRÖTTA - flickorna avbördades till döttrarnas fader som anlöpt Saltholmen med sin lilla - men DYRA - båt för vidare transport till Fadershuset på Brännö.
Sen bad jag Gud ta över.
Jag ställde farthållaren på 140 km/tim och litade på min Högre Kraft när jag och min bil dånade fram genom natten mot Finnekumlasjöns utmarker.
Som ni ser kom jag fram välbehållen.
Jag hällde i mej lite legaliserade droger och sen var nattlampan släckt för denna gången.
Och jag behövde all sömn jag kunde få.
Dagen efter skulle gå i avskedets tecken.



1 kommentar:

Josefina sa...

Och inlägget är skrivet med just exakt samma ordförråd och populära uttryck som användes på resan ;)

Fint skrivet, mor!

Nu sitter jag hos Katharina i Mölndal, Xenia tog tåget österut tidigt i morse och nu gör vi alldeles alldeles ingenting...