DAYS OF THUNDER


Igår den 3 juli drog ett sjuhelvetes oväder in över sjuhäradstrakten.
SMHI hade utfärdat en klass 1 varning - såg jag SEN på deras hemsida -
men det var så dags då.
Det var först efteråt som jag förstod vad jag varit med om.
För jag var DÄR - fattar ni !
Jag var MITT I DET.

Det varade i två långa timmar. Nedan kan ni läsa hur radio 7härad och Borås Tidning rapporterade om det.
Fristad ligger ett lappkast bort.Hade ingen AAAANING om att det var sä jävligt där.Att det faktiskt var jävligare där än där jag befann mej, dvs i Finnekumla, i min lilla stuga.
Och det vill inte säja lite.
Det var helt enkelt inte klokt hur lång tid det varade.Åskovädret rullade runt runt och en gång small det till utav bara helvete rakt över huset när en blixt kom.Håren på mina armar stod rakt upp av laddningen under den kompakta matta av blåsvullna moln som vältrades runt runt över landskapet, men som aldrig försvann längre bort än 4 kilometer.
Jag räknade mellan blixtarna och efterföljande dunder.
Vilket var svårt,för det dånade precis hela tiden! Ett sjuhelvetes oväsen med knallar som var så höga och långdragna att stugan skakade på sina grundpelare.För att inte tala om fönsterrutorna! Hädanefter vet jag precis hur det låter när dom skallrar.....mycket.
För att inte TALA om skyfallet.
Nej,det regnade inte,det föll en vägg av vatten från skyn och det tog bara några minuter,så började taket läcka in och skvätta vatten precis överallt.
Och detta höll bara på. Det slutade inte.
Två timmar.
Det är lång tid om man är ensam i skogen med bara sin lilla tunna sommarstuga till skydd,och himlens alla makter som vrålar och dånar precis rakt ovanför.
Hur det var?
Såhär var det:
Jag satt ihopkrupen på golvet i det mittersta rummet med händerna över ögonen och bad.
var det.

Såhär rapporterade radio 7härad:
"Ett åskoväder med mycket starka vindar och häftigt regn drog på fredagseftermiddagen in över de centrala och östra delarna av Sjuhärad med en rad översvämningar och blixtnedslag som följd. Bland annat klövs en 20 meter hög ek i Fristad."
Och såhär stod det i BT:

"Tromb och översvämningar

i Sjuhärad"

Borås i går 14:23 | Uppdaterad i går 19:13

"Regnovädret har bland annat orsakat många översvämningar i Boråstrakten och i Fristad har en tromb dragit fram. "

Och så här såg det ut i Knalleland...


"Översvämning på parkeringen
mellan Willys och Elgiganten."

"Tromben drog förbi strax utanför bebyggelsen i närheten av Fristads skola och under en stund i eftermiddags var riksväg 42 i samhället avspärrad på grund av översvämning. Senare fortsatte ovädret in över Borås.Tromben drog fram i närheten av skolan och vräkte omkull flera träd i skogen.Under cirka en timmas tid var riksväg 42 under järnvägsviadukten i Fristad oframkomliga på grund av översvämning.Det var det kraftiga regnet som ställde till det och räddningstjänsten spärrade av vägen tills Vägverkets personal kom fram och kunde rensa ledningarna."

Jag äger inte rätten till ovan publicerade bilder och citerad text!

Tack till respektive reportar och fotografer på svergies radio p4 sjuhärad och Borås Tidning!

Två långa timmar senare drog åskovädret motvilligt vidare ,som ett blåsvart morrande monster rullade det vältrande långsamt bort åt väster.

För en stund hade jag varit väldigt väldigt liten.

Inga kommentarer: