VAMPIRE CAMPFIRE BEGGAR OR THIEF.....TOUCH ME AND HOLD ME I PROMISE YOU GRIEF

Har varit inne på sonens begåvade flickväns blogg (se länk här intill,och jag vill dessutom ha DET sagt,att hon är inte bara begåvad,hon är snygg oxå!) och tagit del av hennes,och andras tankar om tonårsyrselframkallande blodsugarfilmen Twilight.

Själv har jag,på otålig uppmaning från en vacker 16-åring nära mej,sett filmen två gånger.
Den första gången på den direkta uppmaningen,för att förstå vad de pratade om,hypen ni vet.Trodde då att det var fel på just min kopia av filmen.Alla såg lite blodlösa och bleka ut,och färgerna var utfrätta och liksom genomvattniga i bilderna.
Men nej då,16-åringen försäkrade mej att det var så det skulle se ut.
Det är inte så att jag helt förlorat kontakten med min egen inre 16-åring,den som var en gång,men sanningen att säja så fattade jag inte riktigt grejen.Jo visst,Edward var vacker på ett blekt blodlöst sätt,och han fortsatte att vara vacker trots att han hade en sån fånig frisyr,som om han gick omkring i en ständig stormvind,men va?
Nej,dom tappade mej.Det måste erkännas.
Så vad göra?Jo,se filmen en gång till,bara för att kolla om jag kunde hitta det där som alla gick igång på.
Jag vet att min inre 16-åring hade gått igång på tonåriga vampyrer med utpräglad sexuell återhållsamhet som främsta kännemärke,men jag vet oxå att just då,i 60-talets gryniga slut,var jag mest intresserad av chopper-motorcyklar och fria vidder och asfaltsrakor som försvann under gummihjulen och noll koll på vad som väntade runt nästa krök. Frihet. Morgondagen så långt borta att den försvann i ökenhettans daller över route 66. Så var det. Inga vampyrer.Bara vanliga killar med långt rufsigt hår,slitna jeans,skäggstubb och normal aptit på livet - och sex.
Andra gången,and I pay much more attention this time,bara för att inte missa nåt väsentligt.
Jovisst,inte mycket är förändrat sen första tittningen,Edward är lika blek och vacker,Bella lika velig och mesig som innan,och tja,visst får man ge Edward en eloge för att han lyckades "hålla sej" när han skulle suga skiten ur Bellas handled,men sen?
Det som stannar hos mej är de långhårga indianpojkarna,de som allihop ser ut som SIberian Huskys.

DOM gillar jag.
Men den största hemligheten bakom Twilights framgångar hos flickor i yngre tonåren? Jag vet.Det är att Edwarsd är ouppnåelig,på alla sätt.Han är vampyr,så det är inte den första du tar hem för att hälsa på mamma och pappa.Han säjer hela tiden att er kärlek är omöjlig,bara en sån sak.OCH han håller på sej.I alla lägen.Bella vill överfalla honom när han till slut placeras en liten kysk puss på hennes mun,men han brottar sej fri med milda rörelser och och säjer att han ALDRIG får förlora
KONTROLLEN när han är med henne.
Allt enligt mallen,att det du inte kan få blir extra åtråvärt.Jag har ju inte läst böckerna,så jag vet inte hur nära filmen följer förlagan,men jag tror säkert att det hade gått att göra filmen bättre.
Men dom som rackar ner på Edward och menar att han inte är snygg nog,nääe,ni är allt ute och cyklar.Säja vad man vill om romantiserat blodsugande men han ÄR en karamell,no doubt about it!
Men indiankillarna - dom tar jag any day!
(Och bara för att klargöra,den lilla ramsan i överskriften,den har JAG skrivit,alltså kommit på alldeles själv,inte lånat eller stulit,utan gjort alldeles själv.)

1 kommentar:

Elin J sa...

Alltså,kysscenen var het.jag är sjutk svag för kyssar som är trevande, tar tid och helst aldrig händer. Och Edward är snygg, right up my alley, och hade han bara haft nåt litet fel hade jag säkert blivit helt kollrig,men han är för perfekt!

Prins Caspian i senaste Narnia,däremot. Whoa, sneda tänder och för stora öron som döljs av hår på ett annars perfekt face. DET_ är snyggt. Det ska vara nåt som skevar, annars kan man lika gärna titta på en skyltdocka,visst?=)