AUTUMN LEAVES

Trädens blad hukar under naturens lag och kan inget annat än att bli gula för att senare,i höst,skrumpna till bruna flagor och falla av helt.PÅ marken blir dessa lämningar grogrund för en ny vår.Men mina tankar går tillbaka till värmen i juli och utsikten från min trädgårdsstol under parasollet på min stuga.

Jag kan ännu känna vindens värme,hur min kanga från Grekland fladdrar på strecket,hur skratten och plasket från badplatsen tvärs över sjön förs vidare över vattnet.Jag visste då,när jag satt där,att ögonblicket var över och borta i samma stund som jag upplevde det,och redan då vaknade vemodet inom mej.Det vemod som fyller mej när hösten vältrar in över skog och myrar och målar blad och tuvor i bleknande nyanser av farväl och borta.
Då är det tryggare att bo i stan.Årstidernas välvningar förnims inte lika starkt och bladen blir en dekoration i upplevelsens utkant;en volang av ringa betydelse,istället för att,som i landskapet runt min stuga,stå bredbent och majestätisk-ett monument över förändring och förgängelse.
Nåväl,livet har sina ljuspunkter,såsom i form av en liten tuttenutt till man som jag hittade häromsistens:

Nämligen JAMES MACAVOY!
Jag såg honom i BECOMING JANE,om den unga Jane Austen och blev helt betuttad:

Filmen är helt OK trots att blindgångaren Anne Hathaway är med och spelar Jane,faktiskt måste jag erkänna att hon gör ett riktigt bra jobb,men men,hon är trots allt Anne Hathaway,så där ligger hon på minus från början.
Nåväl,om man inte vill se juicy James som verserad irländsk ädling med furiös tillbakahållen passion,har han nu äntrat actionhjältefacket och kan avnjutas i filmen WANTED,som är helt sanslös och huvudlös och allt annat som rimmar på lös,men KUL!!! James är fortfarande en tuttenutt,men med en sjujäkla revolver i näven och en attityd av stridslysten maverick.Och jag som trodde att det bara fanns Gerard Butler att moona över i mansväg från de brittiska öarna....

Ha det gott kära vänner!
And remember:det är inte fel att dregla om dreggel känns på sin plats!

Inga kommentarer: