SWEET MORNING MIST


Långhelgen förlöpte indränkt i tropisk hetta.Jag packade bilen och ställde in min kylare mot Borås and beyond,och drog iväg i onsdags.Med i bagaget fanns min splitternya röda gräsklippare,som skulle provas mot den knähöga vegetationen på tomten,som fått vara ifred alldeles för länge.Plus rosévin,sallad och starkt kryddad kycklingchorizo.
Dagarna förflöt i ett utmärkt tempo;vaknade tidigt på grund av hettan under taket på sovloftet TROTS att fläkten stått på högsta hela natten,åt frukost i ett så betagande landskap så att man nästan inte hade lust att göra nånting annat än att titta

med utsikt mot Marsjön och med landskapets hela galna fågelskock som rörde upp luften med sina uppjagade kvitter-dom är ju föräldrar nu,uppvaktningens brunstiga tid är förbi och nu gäller det att vårda frukterna av senvårens tête-à-tête i snåren,så ila ila ila mellan insektsskafferiet och de ylande småpippi som bor i boet;anyway.
Sen en timmas läsning av Mons Kallentofts Midvinterblod(den är sådär,men deckare i sommargrönskan får lov att ha en väldigt låg lägsta nivå såhär års) och sen:
ATTACK.
På med höga stövlar(mot fästingar och annat otyg som döljer sej i gräset),heltäckande byxor(av liknande skäl)långärmad tröja(som skydd mot insekter och solen)hatt(ja jag vet,jag är ingen hattant,men ibland hjälper det inte att bara vara kaxig,flera timmars svettigt arbete i solen är inget att leka med)skyddsglasögon(ja,Borås lasarett ligger långt bort och hur ska jag kunna köra dit om jag fått flis och sten i ögonen?)och handskar(vill inte att mina mjuka fina frökenhänder ska se ut som på en hamnsjåare)plus öronproppar(mot ojludet från gräsklippparn och trimmern-ni ANAR iinte hur trött man kan bli i huvudet av det!)
Ready steady GO!
Ni ser det framför er,va?
Yummy.
Sen blev det till att attackera naturen-naturen vinner ALLLTID,hur mycket man än jobbar,men några timmar ser det i alla fall ut som om den låter sej tuktas,men det är en bedräglig lögn,låt er inte luras!-med avbrott för kolhydratstinn mat med iskall öl till.
Sen mot eftermiddagen-slut för dan,hela kroppen värker och redskapen läggs undan ,sladdar ringlas ihop och kläder hängs upp på tork inför nästa dags svettiga arbete,och därefter-tur mot badplatsen och jag skvalpar runt i det perfekt tempererade vattnet länge och bara njuter.
Som avslut middag med kylt rosévin under parasollen i trädgården,och fortsatt läsning av Mons Kallentoft ,och där sitter jag och läser tills ljuset viker,och det dröjer länge länge så här års,framemot tio på kvällen är det dags att packa ihop dagen,och klättra upp på sovloftet och somna till fläktens sövande surr.
Och varje morgon:minst 20 grader på termometern,som senare klättrar upp mot 30 för att kulminera mot 40 när eftermiddagsolens samlade dagshetta hamrar rakt på västväggen.
Såna dagar är dom bästa.
Såna dagar vill man stanna för evigt.
Såna dagar vilar i minnet.
För alltid.

Inga kommentarer: