Colonel Brandon;the sensible choice


Vi vet alla att det är rätt,vad som borde vara rätt och fattar egentligen inte varför vi falller för Jane Austens badboy Willoughby,för vad vi borde gjort från allra första början,är att greppa tag i den pålitlige överste Brandon,han som aldrig sviker,som kastar sej upp sin häst för att hämta din mamma när du ligger sjuk i influensa,han som jagar runt London efter en oäkting som hans före detta flickvän klämt ur sej på sin dödsbädd för att do the right thing.
Ladies,ladies,ladies;detta är mannen vi borde fastna för!Han är bara din,han kommer aldrig att svika dej,han svalkar din panna under varma sommardagar,han läser poesi med sån inlevelse att stenarna borde börja gråta och han bär på mörka hemligheter från sin tid som militär i fjärran östern.
Vore inte detta en man i vår smak,kära systrar?
Uppdatera honom,och han kommer aldrig att överge dej på din ålders höst för en yngra flamma,han kommer aldrig att i smyg sexsurfa på nätet när du gått och lagt dej och han kommer att tömma tvättmaskinen varje gång,du kommer inte ens att behöva be honom om det!
Så,kära systrar,vilken är vår ursäkt?Varför faller vi inte för överste Brandon,utan kastar oss istället handlöst i armarna på den svekfulle,opålitlige men ack så attraktive Willoughby?

Svaret ,ladies,vad är svaret?
Själv önskar jag att jag struntat i alla willoughbys som jag mött under årens lopp,och istället fokuserat på de mer lågmälda överstar Brandon som kommit i min väg.
Men hjort är hjort,som älgen sa som badade och blev ren,och i backspegeln har jag mycket att tacka alla mina willoughbys för;dom lärde mej att kyssas,att älska och,i slutändan, att hålla mej borta från dom,och nu-på min relativa ålders höst-har jag fattat att livets alla willoughbys är en stor del av livets nöjesrepertoar-dom är INTE husbandmaterial och efter att man njutit av dom bör man lägga så stort avstånd mellan sej själv och deras förföriska trollkonster som möjligt-och istället ta med sej sina smaskiga erfarenheter in i sitt äktenskap med överste Brandon,han kommer säkert inte att vara ledsen för det,utan i hemlighet undra vem han har att tacka för.....fyll i valfri egenskap mm.
Så,om det finns nåt vettigt att säja utifrån detta,så är det:välj överste Brandon tjejer,vem kan väl mostså en man som kastar sej upp på sin häst för att hämta din mamma när du är förkyld?

Inga kommentarer: